HAE APUA!

näiltä sivuilta saat tietoa
väkivallasta ja apua
vaikeisiin tilanteisiin

HUOM! Jos olet välittömässä vaarassa, soita 112!

 

Lähisuhdeväkivalta

 

Lähisuhdeväkivalta tarkoittaa tekoja,

joissa joku perheenjäsen

tai muu sinulle läheinen ihminen

satuttaa sinua.

 

Väkivalta voi sattua fyysisesti

tai henkisesti.

 

Töniminen, repiminen ja lyöminen

ovat fyysistä väkivaltaa.

 

Henkistä väkivaltaa on esimerkiksi se,

että joku huutaa sinulle,

haukkuu sinua

tai pakottaa sinua tekemään asioita,

jotka tuntuvat pahalta.

 

Myös lapsen fyysinen kurittaminen

on lähisuhdeväkivaltaa.

Seksuaalinen väkivalta

 

Seksuaalinen väkivalta

tarkoittaa seksuaalisia tekoja,

joita tehdään sinulle ilman lupaa.

 

Tällaisia tekoja ovat esimerkiksi

seksuaalinen koskettelu ja seksi,

jota sinä et halua.

 

Teko voi olla väärin ja rikos,

vaikka se ei sattuisi fyysisesti.

 

Sinulla on aina oikeus kieltäytyä

seksistä ja seksuaalisesta koskettelusta,

vaikka sinä seurustelisit

seksiä pyytävän ihmisen kanssa.

Kunniaväkivalta

Kunniaväkivalta tarkoittaa sitä,

että sinua rajoitetaan,

painostetaan tai satutetaan

perheen tai suvun kunnian takia.  

 

Kunniaväkivaltaa voi olla esimerkiksi se,

että perhe päättää sinun puolestasi,

kenen kanssa sinä saat viettää aikaa

tai kenen kanssa saat seurustella.

 

Kunniaväkivalta voi olla myös sitä,

että sinua tarkkaillaan jatkuvasti,

sinua pakotetaan avioliittoon,

sinun ei anneta ottaa avioeroa

tai sinua uhataan väkivallalla.

 

LÄHISUHDEVÄKIVALTA

Kohdellaanko sinua väärin?

Lähisuhdeväkivaltaa ei ole aina helppo tunnistaa.

Se voi olla esimerkiksi sitä, että:

  • Kumppanisi haukkuu, nimittelee tai huutaa.

  • Sinua tai lapsiasi tönitään, revitään hiuksista tai lyödään.

  • Sinulta salataan tärkeitä, itseesi liittyviä tietoja.

  • Sinua hallitaan taloudellisesti, etkä saa käyttää omia rahojasi tai sosiaalietuuksiasi.

  • Et saa päättää omista asioistasi.

  • Sinua kiristetään tai uhkaillaan.

  • Sinua vainotaan eron jälkeen.

Jos edes yksi näistä asioista haittaa elämääsi, hae apua!

Jos mitään ei ole vielä tapahtunut, mutta pelkäät olevasi vaarassa, hae apua!

Videoilta näet esimerkkejä siitä, miten muita ihmisiä on autettu.

Hallitsemista ja väkivaltaa parisuhteessa

 

Maleella oli mies,

jonka nimi oli Mika.

Heillä oli pieni lapsi.

 

Mika ei antanut

Maleen poistua kotoa

tai opiskella suomen kieltä.

 

Maleella ei ollut omaa rahaa

eikä omia ystäviä.

Hän voi huonosti

ja tahtoi erota.

 

Mika väitti,

että jos Malee ottaa avioeron,

hän menettää lapsen huoltajuuden

ja luvan asua Suomessa.

 

Malee haki apua Perheväkivaltaklinikalta.

Siellä Malee sai tulkin,

koska hän ei puhunut hyvin Suomea.

 

Malee puhui

Perheväkivaltaklinikan työntekijän kanssa.

Malee sai kertoa kaikesta

ja se tuntui hyvältä.

 

Malee sai tietää,

että Mika oli valehdellut

monesta asiasta.

 

Maleella on oikeus

lapsen huoltajuuteen,

vaikka hän ottaa eron.

Malee saa myös hakea

omaa oleskelulupaa.

 

Malee ymmärsi myös,

että Mika oli vienyt sosiaalietuuksia,

jotka kuuluivat hänelle.

 

Malee ja Maleen lapsi

ohjattiin turvakotiin.

Sieltä heille etsittiin

turvallinen ja pysyvä koti

 

Malee ja Mika erosivat.

Malee sai lapsen huoltajuuden.

Mika sai oikeuden

tavata lasta sovittuina aikoina.

 

Nyt Maleella menee paremmin.

Hän opiskelee Suomen kieltä

ja sopeutuu uuteen elämään.

Perheessä oli pahoja riitoja

Artur suuttui helposti

eikä osannut hillitä itseään.

Hän töni ja huusi

ja sanoi inhottavia asioita.

 

Arturilla oli vaimo,

jonka nimi oli Darya.

Heillä oli kaksi lasta,

jotka häiriköivät koulussa.

 

Kerran Artur suuttui oikein pahasti.

Silloin hän löi Daryaa.

Sen jälkeen he hakivat apua.

 

Artur ja Darya menivät Perheväkivaltaklinikalle.

Siellä he saivat tulkin,

koska he eivät puhuneet hyvin suomea.

 

Artur, Darya ja Perheväkivaltaklinikan työntekijät

puhuivat yhdessä siitä,

miksi Artur käytti väkivaltaa.

 

Kukaan ei ajatellut,

että Artur oli paha ihminen.

Se tuntui Arturista hyvältä.

 

Artur ja Darya ymmärsivät,

että lasten häiriköinti koulussa

saattoi johtua riidoista kotona.

Lapset huomaavat,

kun kotona on ikävä tunnelma.

 

Artur opetteli hallitsemaan

suuttumuksen tunnetta.

Nyt hän osaa rauhoittua,

kun vihan tunne tulee.

 

Artur ei enää lyö Daryaa.

Myös lapsilla menee paremmin.

He eivät enää häiriköi koulussa.

Puoliso huusi ja löi

Oscarin ja Annan kotona

oli ikävä tunnelma.

Oscar oli mustasukkainen

ja suuttui helposti.

 

Kun Oscar suuttui,

hän huusi ja töni

ja heitteli tavaroita.

 

Heillä oli tytär,

jonka nimi oli Maria.

Maria oli arka

ja pysytteli omissa oloissaan.

 

Lopulta Oscar suuttui oikein pahasti.

Silloin Oscar löi Annaa.

 

Anna soitti poliisille,

ja poliisi soitti lastensuojeluun.

 

Lastensuojelussa oltiin huolissaan Mariasta.

Väkivallan näkeminen kotona

on lapselle haitallista.

 

Oscar ohjattiin Perheväkivaltaklinikalle.

Oscar ja Perheväkivaltaklinikan työntekijät

miettivät yhdessä,

mistä Oscarin vihaisuus johtui.

 

Oscar ymmärsi, että suuttumus

ei ollut Annan syy.

Oscar suuttui siksi,

että hän oli epävarma

ja mustasukkainen.

 

Oscar osallistui kurssille,

jossa opeteltiin käsittelemään

ikäviä tunteita.

 

Nyt Oscar luottaa Annaan.

Oscar osaa myös rauhoittua

silloin kun hän suuttuu.

Hän ei enää lyö tai töni.

 

Annalla ja Marialla

on nyt turvallisempi olo kotona.

 

Ota yhteyttä:

Pirkanmaalla sinua auttaa:

Perheväkivaltaklinikka auttaa sinua,

jos sinun perheessäsi tai parisuhteessasi

on väkivaltaa.

 

Voit hakea apua,

jos koet väkivaltaa

tai käytät itse väkivaltaa.

 

Voit hakea apua yksin

tai yhdessä perheenjäsenen kanssa.

 

Palvelut ovat luottamuksellisia,

ilmaisia ja avoimia kaikille.

 

www.setlementtitampere.fi/pvk

Muu Suomi:

Lisätietoa:

Valtakunnallinen Nollalinja
080 005 005

on ilmainen auttava puhelin.
Nollalinja auttaa sinua,
jos sinun perheessäsi
käytetään väkivaltaa.

Voit soittaa myös,

jos tunnet jonkun,

joka on väkivallan uhri.

Monika-naiset liitto
auttaa sinua,
jos olet maahanmuuttajanainen
ja olet kokenut väkivaltaa.

https://monikanaiset.fi/

 

Lahden Jussi-työ
auttaa sinua,
jos olet mies,

joka käyttää väkivaltaa.

https://ensijaturvakotienliitto.fi/lahdenensijaturvakoti/palvelut/perhevakivaltatyon-avopalvelut/jussi-tyo/

 

Valtakunnallinen Ensi- ja turvakotien liitto
auttaa sinua ja sinun lastasi,
jos kotona ei ole
turvallista asua.

https://ensijaturvakotienliitto.fi/apua-sinulle/

 

Rikosuhripäivystys (Riku)
auttaa sinua,
jos olet rikoksen uhri.

Saat apua myös silloin,

jos sinua on yritetty satuttaa
tai olet nähnyt rikoksen.

https://www.riku.fi/fi/etusivu/

 

Naisten Linja
auttaa naisia,
jotka kokevat väkivaltaa
tai pelkäävät,
että heitä satutetaan.

https://www.naistenlinja.fi/

 

Maria Akatemia
auttaa sinua,
jos olet tyttö tai nainen,

ja sinulla on vihan tunteita
tai käytät väkivaltaa.

https://www.mariaakatemia.fi/toiminta/ehkaiseva-vakivaltatyo/

 

Helsingin Miessakit
auttaa sinua,
jos olet mies,
jota on satutettu
tai jos olet mies,

joka satuttaa muita.

https://www.miessakit.fi/fi/toimintamuodot/lyomaton_linja

 

SEKSUAALINEN VÄKIVALTA

Kohdellaanko sinua väärin?

 

Seksuaalista väkivaltaa ei ole aina helppo tunnistaa.

Se voi olla esimerkiksi sitä, että:

  • Olet alle 16-vuotias ja joudut harrastamaan seksiä aikuisen kanssa.

  • Joudut suostumaan seksiin aina, kun puolisosi haluaa.

  • Sinua painostetaan tekemään seksuaalisia asioita, joita et tahdo tehdä.
  • Sinua kosketellaan tavoilla, jotka tuntuvat pahalta.
  • Sinulle tehdään inhottavia ehdotuksia kasvotusten tai Internetissä.
  • Sinua loukataan seksuaalisin sanoin, elein tai kuvin.
  • Sinut raiskataan.

Jos edes yksi näistä asioista liittyy sinun elämääsi, hae apua!

Jos mitään ei ole vielä tapahtunut, mutta pelkäät olevasi vaarassa, hae apua!

Videoilta näet esimerkkejä siitä, miten muita ihmisiä on autettu.

Kumppani vaati seksiä

 

Nadialla oli kumppani,

joka vaati Nadialta seksiä

aina kun hän itse halusi.

 

Joskus seksi tuntui pahalta.

Silloin Nadia pyysi lopettamaan,

mutta kumppani ei kuunnellut.

 

Nadia luuli,

että suhteessa on pakko suostua seksiin,

vaikka ei itse halua.

 

Nadiaa vapisutti ja huimasi usein

ja kumppanin kosketus tuntui pahalta.

 

Nadia puhui asiasta kaverilleen.

Kaverin mielestä Nadia tarvitsi apua.

Nadian kaveri oli Nadian tukena,

kun hän otti yhteyttä Välitä! -kriisityöhön.

 

Seksistä puhuminen

oli Nadian mielestä vaikeaa.

Nadiasta tuntui silti hyvältä,

kun kriisityöntekijä kuunteli.

 

Kriisityöntekijä kertoi,

että Nadialla oli oikeus

kieltäytyä seksistä ja koskettelusta,

vaikka hän olikin parisuhteessa.

 

Nadia ymmärsi myös,

että vapina ja huimaus

johtuivat seksiin pakottamisesta.

 

Nadialle opetettiin keinoja,

joilla hän pystyi rauhoittamaan oloaan.

 

Nadia mietti kriisityöntekijöiden kanssa,

miten Nadia voisi puhua

ikävistä tunteista myös kotona.

 

Nadia kertoi asiasta kumppanilleen.

Kumppani ei ollut tajunnut,

miten pahalta Nadiasta tuntui.

 

Nyt Nadian kumppani ottaa

Nadian toiveet huomioon.

Nadian oireet ovat helpottaneet

ja heillä on läheisempi suhde.

Tuttava pakotti seksiin

Sofia pakotettiin seksiin,

Vaikka hän ei halunnut.

Tekijä oli Sofian tuttava,

jonka hän kutsui kotiinsa.

 

Sofiaa hävetti. Hän ajatteli,

että se mitä tapahtui,

oli hänen oma vikansa.

Välillä hänestä tuntui

kuin kaikki olisi ollut unta.

 

Sofia haki apua Välitä! -kriisityöstä.

Siellä hän sai avukseen tulkin.

Sofia kertoi tilanteesta sen verran

kuin hän itse pystyi.

 

Hänelle kerrottiin,

että se mitä tapahtui

ei ollut hänen vikansa

ja että kyseessä oli raiskaus.

 

Sofia ohjattiin lääkäriin.

 

Sofialle kerrottiin myös,

että itsensä syyttäminen ja häpeä

ovat tavallisia tunteita

raiskatuksi tulemisen jälkeen.

 

Kriisityöntekijä antoi neuvoja,

miten pahan olon saa pois

ja olon taas turvalliseksi.

 

Sofialle selitettiin myös,

miten rikosilmoitus tehdään,

ja mitä se tarkoittaa.

 

Nyt Sofialla menee paremmin.

Hän muistaa välillä raiskauksen.

Silloin hän tekee harjoituksia,

jotka rauhoittavat mieltä

ja auttavat pahaan oloon.

 

Nyt Sofia tietää,

että tapahtunut ei ollut

hänen vikansa.

 

Sofia luottaa taas ihmisiin.

Ja hän uskoo,

että hän selviää

Aikuisella oli seksisuhde alle 16-vuotiaan kanssa

Pazir oli 20-vuotias.

Hänellä oli tyttöystävä,

joka oli 15-vuotias.

 

Tytön vanhemmat kuulivat,

että heidän tyttärensä

seurustelee 20-vuotiaan kanssa.

He tekivät rikosilmoituksen.

 

Pazir oli hämmentynyt ja hädissään.

Hän ei ymmärtänyt,

miksi hänestä tehtiin rikosilmoitus.

 

Pazirin kaveri sanoi:

”Sinun kannattaa ottaa yhteyttä

Välitä! -kriisipalveluihin.”

 

Pazir varasi ajan.

Hän kertoi, mitä oli tapahtunut.

 

Pazirille kerrottiin,

että Suomen lain mukaan

aikuinen ei saa harrastaa seksiä

alle 16-vuotiaan kanssa.

Ei edes silloin,

kun molemmat tahtovat sitä.

 

Pazir sai tukea asian käsittelyyn.

Hän sai myös tietoa oikeuksistaan

ja tietoa siitä,

mitä oikeudessa tapahtuu.

 

Pazir ja tyttö erosivat.

Pazir sanoi tytölle:

”Mietitään suhdetta uudelleen,

kun olet täyttänyt 16-vuotta.”

 

Pazir joutui oikeuteen.

Hän sai Välitä -työntekijältä

apua ja neuvoja

asian käsittelyyn oikeudessa.

 

Ota yhteyttä:

Pirkanmaalla sinua auttaa:

Muu Suomi:

Välitä! auttaa sinua,

jos sinulle on tehty

seksuaalista väkivaltaa.

 

Välitä! auttaa sinua myös,

jos käytät itse seksuaalista väkivaltaa

tai sinulla on läheinen,

jolle on tehty seksuaalista väkivaltaa.

 

Palvelut ovat luottamuksellisia,

ilmaisia ja avoimia kaikille.

www.seksuaalivakivalta.fi

Valtakunnallinen Nollalinja
080 005 005

on ilmainen auttava puhelin.

Nollalinja auttaa sinua,

jos sinun perheessäsi

käytetään väkivaltaa.

 

Voit soittaa myös,

jos tunnet jonkun,

joka on väkivallan uhri.

 

 

Raiskauskriisikeskus Tukinainen 

antaa sinulle neuvoja,

tukea ja apua,  

jos olet kokenut

seksuaalista väkivaltaa.

 

https://www.tukinainen.fi/

 

Turun Koski-hanke 

auttaa sinua,

jos olet yli 16-vuotias,

ja sinulle on tehty

seksuaalista väkivaltaa.

http://www.mielenterveysseurat.fi/turku/koski-hanke/

 

Helsingin Seri-tukikeskus 

auttaa sinua,

jos sinulle on tehty

seksuaalista väkivaltaa.

 

Saat puhelimessa neuvoja

mihin aikaan tahansa.

Auttavan puhelimen numero on:

040 701 8446.

 

 

http://www.hus.fi/sairaanhoito/sairaalat/naistenklinikka/poliklinikat/seri-tukikeskus/Sivut/default.aspx

 

 

Rikosuhripäivystys (Riku) 

auttaa sinua,

jos olet rikoksen uhri.

 

Saat apua myös silloin,

jos sinua on yritetty satuttaa

tai olet nähnyt rikoksen.

 

https://www.riku.fi/fi/etusivu/

 

 

Monika-naiset liitto

auttaa sinua,

jos olet maahanmuuttajanainen,

ja olet kokenut väkivaltaa.

 

https://monikanaiset.fi/

 

Kunniaväkivalta

Kunniaväkivaltaa ei ole aina helppo tunnistaa.

Se voi olla esimerkiksi sitä, että:

Kohdellaanko sinua väärin?

 

  • Et saa itse päättää, miten pukeudut.

  • Et saa kulkea vapaasti ulkona.

  • Et saa käyttää omia rahojasi.

  • Et saa valita, kenen kanssa seurustelet tai muuten vietät aikaa.

  • Sinua painostetaan naimisiin vasten tahtoasi.

  • Sinua painostetaan satuttamaan itseäsi tai läheisiäsi.

Jos edes yksi näistä asioista haittaa sinun elämääsi, hae apua!

Jos mitään ei ole vielä tapahtunut, mutta pelkäät olevasi vaarassa, hae apua!

Videoilta näet esimerkkejä siitä, miten muita ihmisiä on autettu.

Perhe painosti menemään naimisiin

 

Saran äiti ja isä

painostivat Saraa menemään naimisiin.

He tahtoivat,

että Sara on sellaisen pojan kanssa,

josta Sara ei itse pitänyt.

 

Sara ei uskaltanut kertoa,

että hänellä oli jo poikaystävä.

Saraa pelotti, että äiti ja isä

eivät hyväksy poikaa.

 

Sara haki apua Didarista.

Sara ja Didarin työntekijät

miettivät yhdessä,

mitä Saran kannattaa tehdä.

 

Didarin työntekijät ehdottivat,

että Sara voi pyytää apua

luotettavalta sukulaiselta.

 

Sara kertoi tilanteen enolle.

Eno oli Saran tukena,

kun Sara kertoi poikaystävästä

isälle ja äidille.

 

Ensin äiti ja isä suuttuivat.

Eno auttoi heitä

ymmärtämään Saraa.

 

Sara oli läheinen

äidin ja isän kanssa.

Äiti ja isä eivät tahtoneet

että perhe alkaa riidellä.

 

He sopivat yhdessä,

että Sara voi seurustella,

jos hän on rehellinen

ja kunnioittaa äitiä ja isää.

 

Nyt isä ja äiti eivät painosta Saraa

menemään naimisiin.

Suku painosti satuttamaan siskoa

Anwarilla oli pikkusisko,

jonka nimi oli Idil.

Idil seurusteli

suomalaisen pojan kanssa.

 

Anwarin suvun mielestä

suhde suomalaiseen poikaan

tuotti suvulle häpeää.

 

Anwarin sukulaiset tahtoivat,

että Anwar lyö Idiliä.

Anwar ei suostunut lyömään.

 

Anwar haki apua Didarista.  

Anwar ja Idil ohjattiin turvakotiin.

Didarin työntekijät

soittivat myös lastensuojeluun,

koska Idil oli vasta 17-vuotias.

 

Sosiaalityöntekijät tahtoivat puhua

Anwarin vanhempien kanssa.

Vanhemmat eivät ensin suostuneet,

mutta muuttivat lopulta mielensä.

 

Anwarin äiti ja isä

tulivat Didariin puhumaan.

He saivat tulkin avuksi,

koska he eivät puhuneet Suomea hyvin.

 

Sosiaalityöntekijät kertoivat äidille ja isälle,

että Idil tulisi kotiin,

jos kotona olisi turvallista.

 

Anwarin isä soitti sukulaisille.

Aluksi he painostivat Anwaria.

Lopulta he kuitenkin sopivat yhdessä,

että kukaan ei lyö Idiliä.

 

Idil sai jatkaa

seurustelua suomalaisen pojan kanssa,

koska hän lupasi noudattaa

yhdessä luotuja sääntöjä.

 

Nyt Anwar ja Idil ovat turvassa

ja perhe on yhdessä.

Mies rajoitti naisen elämää

Sunalla oli mies,

jonka nimi oli Azzat.

Heillä oli kaksi lasta

ja he riitelivät usein.

 

Azzat ajatteli,

että miehen pitää päättää

kaikista perheen asioista.

 

Suna ei saanut omaa rahaa,

eikä hän saanut poistua kotoa yksin.

 

Suna olisi tahtonut

opiskella suomen kieltä

ja saada omia kavereita.

 

Suna ja Azzat hakivat apua.

He ottivat yhteyttä Didariin.

Didar järjesti heille tulkin,

koska he eivät puhuneet hyvin Suomea.

 

Didarin työntekijät auttoivat Sunaa ja Azzatia

puhumaan vaikeista asioista,

ja ymmärtämään toisiaan.

 

Lopulta Azzat ymmärsi,

miltä Sunasta tuntui.

 

Suna ja Azzat ymmärsivät myös,

että lapset kärsivät,

kun kotona on riitoja.

 

He sopivat yhdessä,

että Suna saa käydä kaupungilla

ja päättää omista asioistaan.

 

Nyt perheellä menee hyvin.

Sunalla on harrastuksia

eikä kotona riidellä usein.

 

Ota yhteyttä:

Pirkanmaalla sinua auttaa:

Muu Suomi:

DIDAR auttaa sinua,

jos sinua satutetaan

perheen kunnian vuoksi.

 

DIDAR tarjoaa

ryhmätoimintaa ja keskusteluapua.

Voit tulla Didariin yksin

tai yhdessä perheen kanssa.

 

Palvelut ovat luottamuksellisia,

ilmaisia ja avoimia kaikille.

 

www.didar.fi

Helsingin SOPU-työ auttaa sinua,
jos sinun perheessäsi tai suvussasi
on kunniaan liittyvää väkivaltaa
tai sen uhkaa.

https://soputila.fi/

 

Ihmisoikeusliitto pyrkii ennaltaehkäisemään kunniaan liittyviä konflikteja ja niistä aiheutuvia ihmisoikeusloukkauksia Suomessa.

https://ihmisoikeusliitto.fi/toiminta/kunniaan-liittyva-vakivalta/

 

Rikosuhripäivystys (Riku)
auttaa sinua
jos olet rikoksen uhri.

Saat apua myös silloin,
jos sinua on yritetty satuttaa
tai olet nähnyt rikoksen.

 

https://www.riku.fi/fi/etusivu/

Monika-naiset liitto

auttaa sinua,

jos olet maahanmuuttajanainen,

ja olet kokenut väkivaltaa.

 

https://monikanaiset.fi/

Muita hyödyllisiä linkkejä:

Mitä pitää tehdä,

jos joutuu rikoksen uhriksi

https://oikeus.fi/ss/index/josjoudutrikoksenuhriksi.html

 

Jos joudut rikoksen uhriksi –

tietoa rikosprosessista

nuorille rikoksen uhreille

https://www.riku.fi/binary/file/-/id/120/fid/1730

 

Tietoa rikoksen uhrin oikeuksista

https://oikeus.fi/material/attachments/oikeus/tietoarikoksenuhrinoikeuksista2017/r9ap2RYYr/Tietoa_rikoksen_uhrin_oikeuksista_selkosuomi.pdf

 

Tietoa siitä,

millaista on,

lastensuojelu Suomessa

https://www.lastensuojelu.info/sf/

 
HaeApua.info -sivuston on tuottanut Setlementti Tampere ry oikeusministeriön rahoituksella.
 
Verkkosivun tarkoitus on parantaa sellaisten ihmisten oikeusturvaa, jotka oleskelevat Suomessa, mutta ymmärtävät heikosti suomen kieltä ja lakia.
Näillä sivuilla esiintyvät ihmiset ovat näyttelijöitä. He eivät liity tapauksiin mitenkään.

(c) Setlementti Tampere ry